a) Teknik Beceriler
Teknik
beceri, örgütsel faaliyetlerin yürütülmesinde kullanılan çeşitli araç, yöntem
ve teknolojilerin kullanımını içeren beceridir. Bu beceriler, mühendislik, üretim
ya da finansman gibi
özel alanlara ilişkin yöntem, teknik ve araç-gereç bilgisini
gerektirir.
Alt
kademe yöneticiler,
sahip oldukları teknik beceriler sayesinde yönetim kademesine getirilirler.
Başka bir deyişle, genellikle yönetici olmayan çalışanlar arasından veya
nadiren eğitim düzeyine bakılarak yeterli teknik beceriye sahip olanlar,
yönetici olmaya hak kazanırlar.
b) Beşeri (İnsansal) Beceriler
Beşeri
beceriler, özde diğer insanlarla uyumlu bir şekilde çalışabil-meyi ve iyi
ilişkiler geliştirmeyi içerir. Bu çerçevede, kendini
tanıma,
diğerlerinin duygularını anlama ve kendini onların yerini koyabilme (empatik
düşünme), astlarını
güdüleme,
uyumlu çalışmalarını sağlama, liderlik etme, çatışmaları
çözme ve stres düzeyini azaltma,
iletişim kurma vb.
beceriler, beşeri becerileri oluşturur. Hangi kademede olursa olsun tüm
yöneticilerin belirli ölçüde beşeri becerilere sahip olması gereklidir.
c) Kavramsal Beceriler
Kavramsal
beceriler özde örgütü bir bütün olarak görebilmeye ve
örgütü oluşturan parçalar arasındaki ilişkileri anlamaya yarayan bilişsel bir
beceridir.
Bu
çerçevede, yöneticilerin
düşünme,
bilgi işleme ve planlama, sorunları küçük parçalara bölebilme, bu
parçalar arasındaki ilişkileri görebilme, bir sorunun diğerleri açısından
yaratacağı etkileri fark edebilme vb. becerileri, kavramsal beceriler
olarak adlandırılır.
Yöneticilik Rolleri
Yöneticilik
rolü, bir yöneticinin davranışları ile ilgili beklentiler bütünüdür.
Bu
gruplar, bilgisel roller, bireylerarası roller ve karar vermeye dönük rollerdir.
a) Bilgisel Roller
Bilgisel
roller, örgütte bir bilgi ağı oluşturma ve geliştirme ile ilgili faaliyetleri
tanımlar. Tüm yöneticiler, örgüt içinden ve dışından belirli bir ölçüde bilgi
edinir ve bu bilgileri değerlendirirler.
Bilgisel
roller, üç grupta incelenebilir: İzleme rolü,
örgütün gereksinim duyduğu bilgilerin içeriği ve şekli, bunların hangi
kaynaklardan, ne zaman ve hangi yollarla elde edileceği ile ilgili kararları ve
davranışları kapsar. Dağıtım
rolü,
yöneticinin, elde ettiği bilgileri, örgütün iç çevresinde bu bilgileri
kullanacak olanlara aktarması ile ilgili rolüdür. Sözcülük rolü ise,
örgütün plan, politika ve stratejileri ile faaliyetleri hakkında örgüt dışı
ilgili kişi ve kuruluşlara bilgi verme ve açıklamalarda bulunma ile ilgilidir.
b) Bireylerarası Roller
Bireylerarası
roller, diğer insanlarla ilişki kurma ile ilgilidir ve beşeri becerilere
dayanır.
Bireylerarası
roller, üç alt grupta incelenir: Temsil rolü,
yöneticinin gerekli zamanlarda ve durumlarda örgütünü dışarıya karşı temsil
etmesidir. Bu kapsamda, resmi törenlere katılma, örgütü ziyaret eden kişileri
karşılama, ağırlama ve uğurlama, sektörel
fuarlar, çeşitli toplantılar, yıldönümleri vb. etkinliklere katılma vb.
faaliyetler temsil rolünü açıklar.
Liderlik rolü, özde
yöneticinin kendisine bağlı olan kişileri belirlenmiş olan hedeflere
ulaşabilmek için şevkle gayret gösterme yönünde ikna edebilmesi ile ilgilidir.Bu
kapsamda yöneticinin astlarını belirli amaçlar etrafında toplaması, onları bu
amaçlara ulaşmak için çaba göstermeye ikna etmesi, onlara ilham vermesi
liderlik rolünü açıklar İrtibat
rolü, yöneticinin
komuta alanı dışında kalan alanlarla bireylerarası ilişkilere girmesidir.
Örneğin üretim müdürü, teknik işler, satın alma ve pazarlama müdürleri ile
sürekli bir etkileşim içinde olmalıdır.
c) Karar Verme Rolleri
Karar
verme rolleri, seçim yapmayı ve eyleme geçmeyi ifade eder.
Karar verme rolleri, dört alt
grupta incelenir: Girişimcilik
rolü,
yöneticilerin örgütün performansını yükseltecek yeni projeleri başlatması ve
hayata geçirmesi ile ilgili bir roldür. Sorun çözme rolü,
yöneticinin astları arasında veya kendi birimi ile diğer birimler arasında
ortaya çıkan çatışmaları çözme ile ilgilidir.
Kaynak sağlama rolü,
örgütsel amaçlara ulaşabilmek için, gereksinim duyulan işgücü, zaman, ekipman,
bütçe ve diğer kaynakların nasıl elde edileceği ile ilgili olarak karar alma ve
eylemde bulunmayı kapsar.
Arabuluculuk rolü ise,
kendi örgütlerinin veya birimlerinin yararına olmak üzere, diğer kişi ve
kuruluşlarla görüşmeler yapma ve pazarlık etme ile ilgilidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder