Bankacılık ve finans konularında temel düzeyde bilgi vermek için kurulmuş blog sitesi.

19 Ocak 2017 Perşembe

Yönetim Nedir ? Yönetim Faaliyetinin Özellikleri Nelerdir

Yönetim uygarlık tarihi boyunca örgütlenmiş toplumların ilgi duydukları bir kavram olmuştur. İlk çağlarda olduğu gibi günümüzde de insanlar amaçlarına ulaşabilmek için başkaları ile işbirliği yapmakta ve tek başlarına ulaşamadıkları bu amaçlara işbirliği sayesinde ulaşmaktadırlar. Bu işbirliği içinde sürdürülen çalışmaların istenilen amaçlara iyi bir şekilde yöneltilebilmesi ancak iyi bir „yönetim‟ ile gerçekleşmektedir.


Çok çeşitli tanımlar yapılmakla birlikte genel olarak yönetim, “ortak bir amacı etkin ve verimli bir şekilde gerçekleştirmek amacıyla bireysel ve grup çalışmalarının koordine edilmesi” ya da “bir grup insanı belirlenmiş amaçlara doğru yönlendirme, aralarındaki iş bölümü, işbirliği ve koordinasyonu sağlama çabalarının toplamı” şeklinde tanımlanmaktadır.



Yönetim ve organizasyon düşünürlerine göre yönetim, başkaları aracılığıyla amaçlara ulaşmak ve iş görmek olarak ifade edilir. Bu açıdan, amacı ne olursa olsun yönetim, bir grup faaliyeti ortaya çıkmakta ve yöneten ile yönetilen ilişkisi doğmaktadır. Yönetim faaliyeti aniden gerçekleşen ve bir kez gerçekleşmekle ortadan kalkan bir durum değildir. Yönetim, çeşitli kademelerdeki yöneticiler arasından geçerek, yönetilenlere ulaşan, çok aşamalı bir süreçtir ve temelinde kurumun amaçlarını gerçekleştirmek vardır. Bir yönetim faaliyetinden söz edilebilmesi için;
1.Her şeyden önce insanların (en az iki insan) varlığı gereklidir.
2.Bu insanların işbirliğinin sağlanması gereklidir.
3.Sağlanan işbirliğinin belirli bir amaca yöneltilmesi gereklidir


Yönetim Faaliyetinin Özellikleri:
Organizasyonun (kurumun) başarılı olabilmesinde çok önemli bir yer tutan yönetim faaliyetlerinin özellikleri şu şekilde sıralanmaktadır.
Yönetim bir grup faaliyetidir
Yönetim süreci, birden fazla insanın olduğu durumlarda meydana gelir. Bir tek kişinin, amaçlarına ulaşmak için yaptığı faaliyetler yönetsel özelliğe sahip değildir. Yönetim faaliyeti, toplumsal bir faaliyettir, insanlarla birlikte çalışmayı ve insanlara iş gördürmeyi içermektedir.
*Yönetimin beşerî/ insani özelliği vardır
Yönetim faaliyeti her şeyden önce insanlarla ilgilidir. İnsan, yönetim faaliyetinin temel öğesidir. Yönetimde, yöneten de yönetilen de insandır. 


*Yönetim bir işbirliği ve uzmanlaşma faaliyetidir

Birden fazla bireyin bir araya gelerek bir grup oluşturacak şekilde çabalarını birleştirmeleri, diğer bir ifadeyle işbirliği yapmaları yönetim faaliyetlerinin ortaya çıkmasını sağlar. Başkalarıyla işbirliği, beraberce çalışmayı ve yardımlaşmayı, böylece de amaca daha kolay bir şekilde ulaşmayı sağlar. İşbirliğinin sonucu olarak, grubu meydana getiren bireyler arasında bir işbölümü yapılır. İşbölümünün doğal sonuçlarından biri de, uzmanlaşmadır. Sonuç olarak işbirliği hem insan çabalarının birbirine eklenerek tek başına başarılamayacak işlerin yapılmasını sağlar, hem de işbölümü ve uzmanlaşmayı sağlayarak belli hedeflere en az emek ve masrafla ulaşmayı sağlar.


*Yönetim bir koordinasyon faaliyetidir
Yönetimde işbirliği içinde olan bireylerin birbirleriyle uyum içinde çalışmaları gerekmektedir. Yapılan faaliyetlerin başarıya ulaşması için iyi bir koordinasyonun sağlanması gerekir. Ancak, kişiler arasındaki fikir, duygu ve çıkar farklılıkları nedeniyle her zaman bireyler arasında koordinasyon sağlanamayabilir. Yönetimde faaliyet gösteren bireyler kurumun amaçlarına ulaşmak için sorumluluk ve istek duymalıdırlar. Eğer böyle bir istek yoksa yöneticiler yetkisini kullanarak koordinasyon sağlar.

*Yönetim bir yetki ve emir- komuta faaliyetidir
Kurumda çalışan kişilerin hepsinin aynı yetkiye sahip olması durumunda işlerin başarılı bir şekilde sonuçlandırılması mümkün değildir. Herkesin emir verdiği bir ortamda, emrin yerine getirilmesi söz konusu olamaz. Ayrıca insanlar kendi istekleriyle düzenli bir şekilde hareket edemezler. Bu nedenle de işyerinde uyum ve düzenin sağlanması için yetki kullanılması zorunlu hale gelir.

*Yönetim rasyonel bir faaliyettir
Sadece ekonomik değil, bütün beşerî/insani faaliyetlerin temelinde rasyonellik, bir diğer ifadeyle akılcılık vardır. Rasyonellik ( akılcılık) bir iş için sadece gerekli çabaların gösterilmesi, gereksiz çabalardan kaçınılmasını sağlar. Kurumlarda en az emek ve maliyetle belirlenen amaçlara ulaşmada yani etkinlik ve verimliliğin sağlanmasında rasyonel ( akılcı) kararlar alınır. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder